Blog

Inšpirácie Nenáhlivej krásy


Prírodná kozmetika, tipy pre krásu, Slow Beauty
Blog Modrá púpava ©


Posilnenie imunity a krásy zvnútra: 2 zelené tipy

27.02.2020 17:56

Jarná únava je reálnym problémom, ktorý sa podpisuje nielen na našej imunite, ale aj na našom vzhľade. K zvýšenej chorobnosti, ale aj k mdlému, unavenému výzoru pleti, prispieva okrem iného zimný nedostatok vitamínov, menej pohybu na čerstvom vzduchu a niekedy sa k tomu pridruží ešte aj psychická nepohoda.

Najlepšiu službu pri zvládaní tohto prechodného obdobia nám spraví komplexný, holistický prístup v duchu princípov Nenáhlivej krásy. Okrem rozmaznávajúcej a revitalizačnej starostlivosti o seba (tej sa venujeme v ďalšom článku o jarnej únave pleti) je na jar potrebné najmä vrátiť nášmu telu to, čo mu v zime najviac chýbalo: slnko, čerstvý vzduch a vitamíny.

Jarná únava

 

Chceme sa s vami podeliť o 2 jednoduché, no osvedčené tipy, vďaka ktorým si môžete zabezpečiť čerstvý zdroj vitamínov priamo doma - špeciálne omladzujúci a imunitu podporujúci vitamín C. A sú jednoducho - mňam :)

 

Jedli ste už zelené výhonky hrášku?


Ak nie, tak je najvyšší čas to vyskúšať ;) Chutia veľmi podobne ako zrelý hrášok, no pochutnávať si na nich - na rozdiel od neho - môžete už veľmi skoro na jar.

Vitamínová bomba

 

Hráškové výhonky obsahujú množstvo výživných zložiek (ako rastlinné bielkoviny a chlorofyl) a vitamíny A, B, C a E. Zastúpené sú v nich aj minerálne látky ako horčík, fosfor, vápnik, či železo.

Pestovanie hrášku na výhonky nie je náročné na priestor - môžu sa pestovať aj v črepníku na parapete okna. Je to preto, že približne raz do týždňa sa výhonky „odštiknú“, a teda hrášok nikdy nenarastie vysoký. Môžete ich použiť do šalátov, na chlieb, či jednoducho len tak ako pochúťku (chutia ako hrášok :)  Dajú sa aj tepelne upravovať, len tam už sa časť vzácnych vitamínom stráca.

Ako na to?

Hrášok na výhonky môžete vysiať už vo februári či marci. My sme použili sadbovač so záhradným substrátom (ale môže byť aj obyčajná - plytšia a širšia - nádoba). Do každej jeho bunky sme dali 2-3 hrášky (môžete si ich dať predtým na pár hodín napučať do vody), zasypali substrátom a dôkladne poliali. Potom sme sadbovač s hráškom vyložili na okennú parapetu a každý deň pravidelne polievali. Za pár dní začnú vyrastať rastlinky a po 2-3 týždňoch už máte cca. 5-cm vysoké výhonky, ktoré môžete strihať.

Sadenie hrášku

 

Ak výhonky striháte raz za týždeň, hrášok znova narastie. Takto zostrihávaný vám vydrží zhruba 6 týždňov - teda akurát na preklenutie „hluchého“ obdobia bez čerstvej zeleniny.

 

Vypestujte si žeruchu plnú vitamínov


Žerucha je drobná nenápadná bylinka, ktorá sa dá tiež veľmi jednoducho a rýchlo pestovať doma na okene. A tiež je veľmi vhodná práve v období prechodu zimy do jari, keď náš organizmus potrebuje dobitie vitamínmi a minerálmi. Vyrastie už za 3 až 6 dní, pričom čím má svetlejšie stanovište, tým rýchlejšie.

Pre zaujímavosť - žerucha pochádza z blízkeho východu a ako korenie bola využívaná už v starovekom Ríme. Oddávna sa používala aj ako liečivá bylinka. Už v roku 400 p.n.l. sa o nej zmieňuje Hippokrates a veľký prírodný liečiteľ Galénos ju odporúčal pre udržanie dobrého zdravia tiež. 

Žerucha na vitamíny

 

Je bohatá na vitamín C, kyselinu listovú, karotenoidy a z minerálov stojí za zmienku najmä vápnik. Tiež podporuje činnosť žlčníka a zlepšuje trávenie. 

Ako na to?

Na pestovanie žeruchy sa nám lepšie osvedčil  záhradný substrát než často odporúčaná vata. Semienka sa pred vysiatim namočia zhruba na hodinu do vody. Vtedy vytvoria priehľadnú gélovitú hmotu, ktorú potom treba rovnomerne rozložiť na substrát. Tento postup používame každú jar a vždy máme bohatú úrodu žeruchy.

 

Presný návod aj s inštrukciami si môžete pozrieť v krátkom videu:

 

Ďalšie tipy pre jarnú krásu a dobrú imunitu:

 

  • trávte viac času vonku, ideálne v prírode, pričom cielene zhlboka sa dýchajte - pobyt v prírode vám dodá energiu a zníži nielen hladinu stresu, ale aj intenzitu zápalových procesov

  • dobite sa jarným slnkom - slnečné lúče zlepšujú náladu, stimulujú imunitný systém, slnečný vitamín D pomáha k rýchlejšej regenerácii kožných buniek, pôsobí proti obezite, podporuje rast a silu vlasov a celkovo je výborným omladzujúcim prostriedkom (vitamín D s prírodným vitamínom C si môžete doplniť aj vo forme nášho vegánskeho výživového doplnku Vitadea)

  • zvýšte príjem potravín s antioxidantami, vitamínmi, proteínmi a minerálmi (ovocie, zelenina, obilniny, jogurt, tvaroh...); v tomto období by sme v rámci prípravy pokožky na slnko mali špeciálne sústrediť na potraviny s obsahom betakaroténu, ako sú mrkva, paradajky, paprika, žerucha, rukola, čakanka, špenát, špargla a pod.

  • pite dostatočné množstvo tekutín (vodu, minerálku, čaj), aby sa vaše telo a pleť lepšie zbavovalo rôznych toxínov

  • obmedzte príjem cukru - rýchly nárast jeho hladiny v krvi vedie k častejším kožným zápalom, strate pružnosti pokožky a rýchlejšiemu starnutiu

  • doprajte si dostatočne dlhý nočný spánok - aspoň 7 hodín za noc a nechajte svoje telo regenerovať; možno sa budete nejaký čas cítiť rovnako unavene aj napriek dostatku spánku, vytrvajte však v tom a rýchlejšie prekonáte fázu jarnej únavy

 

Jar je obdobím rastu a obnovy. Veríme, že si vychutnáte toto úžasné ročné obdobie a aj napriek prvotnej únave v ňom rozkvitnete do krásy!

Krásny marec vám želajú
vaše Eva a Eňa.

© Modrá púpava. Obsah je chránený autorským zákonom a nie je možné ho kopírovať bez súhlasu autorov.

Komentáre


Článok zatiaľ nemá žiadne komentáre.


Pridať komentár