Blog

Inšpirácie Nenáhlivej krásy


Prírodná kozmetika, tipy pre krásu, Slow Beauty
Blog Modrá púpava ©


Prírodne a prirodzene proti telesnému pachu

26.07.2020 20:22

Bez deodorantu si mnoho z nás ani len nevie predstaviť svoj deň. Aj keď chápeme, že potenie je prirodzený proces, sociálne ho vnímame ako niečo nepríjemné, či dokonca stresujúce. Až do začiatku 20. storočia sa však potenie a veci s ním súvisiace považovali za normálnu, prijateľnú vec. Potom jedna spoločnosť spustila (v snahe spropagovať svoj „protipotivý vynález“) masívnu kampaň, ktorá všetkých presvedčila, že telesný pach nás robí nepríťažlivými a nepopulárnymi (celý príbeh nájdete tu: Pohľad do histórie deodorantov).

Negatívna stránka bežne dostupných deodorantov a antiperspirantov je dnes už všeobecne známa. Rizikové sú najmä tie, ktoré obsahujú zlúčeniny hliníka, parabény a syntetické parfumy. Výskumy ich dokonca spájajú aj s niektorými vážnymi civilizačnými ochoreniami (rakovina prsníka, Alzheimerova choroba), narušenou hormonálnou rovnováhou, či rôznymi alergiami. Veľkým problémom týchto látok je, že sa v organizme hromadia, a teda opakované denné použitie významne zvyšuje ich rizikovosť. Cielené hľadanie netoxického – prírodného deodorantu sa preto určite oplatí. Ak nie ste v hľadaní úspešní hneď, nevzdávajte to a čítajte ďalej.

Prírodne_proti_pachu

 

Prechod na prírodný deodorant


V súčasnosti sa pri deodorantoch vraciame späť k prírode – k prirodzene sa vyskytujúcim látkam a rastlinným zložkám, ktoré tvorili základ tohto odvetvia už na počiatku dejín zápachov a vôní. Čoraz žiadanejšími sa stávajú deodoranty fungujúce na princípe antibakteriálnych rastlinných olejov, bylinkových extraktov, ílov, škrobov, či prírodných solí.
V súvislosti s rozdielnou „osobnou chémiou“ jednotlivcov však môže nejaký čas trvať, kým si pre seba nájdeme ten pravý prírodný deodorant, ktorý nám vyhovuje po stránke zloženia, vône, aj praktičnosti. Nielen výber, ale aj samotný proces prechodu na prírodný deodorant môže mať svoje úskalia. Keď však o nich vieme, nie je problém ich obísť či prekonať.
Zo zdravotného, ale aj ekologického hľadiska to určite stojí za to!

Pri zmene používania deodorantu v zmysle prechodu z konvenčného, syntetického na prírodný treba mať na zreteli nasledujúce 4 aspekty.

1. Individuálnosť

„Osobná chémia“ každého človeka je jedinečná a nájsť si ten „svoj“ deodorant môže byť niekedy celkom zapeklité. Každý človek má iné zloženie potu, ktoré okrem genetiky ovplyvňuje strava, hormóny, životný štýl a dokonca aj nálada, či šatník. To je dôvod, prečo konkrétny deodorant funguje u jedného, no nemusí fungovať u druhého človeka. Špecifické zloženie potu môže dokonca s niektorými prírodnými zložkami deodorantu spolureagovať, čo môže byť príčinou zmeny aromatického efektu (problém s čudným zápachom), či zmeny farby (problém s farbením oblečenia).
A u niekoho môžu dokonca aj bezpečné prírodné látky vyvolať podráždenie jemnej pokožky podpazušia. Väčšinou sa však tomu dá predísť správnym používaním deodorantu.

2. Adaptácia

Niekedy je pri prechode na prírodný deodorant potrebná približne týždňová adaptácia. Môže byť sprevádzaná aj zvýšeným potením, nakoľko organizmus sa po vysadení konvenčných prípravkov blokujúcich potenie „detoxikuje“. Samotné potenie môže byť tiež pre človeka nové a je potrebné si naň zvyknúť. V adaptačnom období  treba niekedy použiť deodorant za deň viackrát než obvykle, niekedy treba zase venovať viac starostlivosti pokožke pod pazuchami, ak sa objaví podráždenie.
Netrvá to však dlho a po úspešnej adaptácii sa už pot uvoľňuje pravidelne a postupne, a zároveň nie je ani taký koncentrovaný. Čím dlhšie používame výlučne prírodný deodorant nezabraňujúci prirodzenému poteniu, tým je naše telo prispôsobenejšie a lepšie s deodorantom „spolupracuje“.

Prírodné_deodoranty

Prírodné deodoranty

 

3. Účinnosť

Ako sme spomínali, každý sme iný, preto sa aj funkčnosť prírodných deodorantov s rôznymi účinnými zložkami môže od človeka k človeku líšiť. Vo všeobecnosti môžeme typy prírodných deodorantov rozdeliť na sódové (jednou z účinných zložiek je sóda bikarbóna) a bezsódové (účinnými zložkami sú rôzne prírodné estery, soli, rastlinné oleje, extrakty či prášky). Väčšine ľudí najlepšie funguje sódový typ. Jedlá sóda je bezpečná a overená deodoračná látka, existuje však určité percento ľudí, ktorých môže v podpazuší dráždiť. Výskyt podráždení sa však dá minimalizovať správnym pomerom a vhodnou formou sódy, ako aj správnym používaním.
Aj pri tom istom deodorante môže jeho účinnosť kolísať v čase – „chémia tela“ sa mení v súvislosti so stresom, hladinou hormónov, aktuálnym jedálničkom a inými faktormi. Rozličná môže byť aj výdrž deodoračného účinku – niekedy pôsobí dlhšie a stačí jedno použitie denne, inokedy je potrebné opakované použitie.
Účinný krémový deodorant na báze sódy si môžete veľmi jednoduchu vyrobiť doma – postup nájdete tu: Návod na prípravu domáceho deodorantu. V našej ponuke nájdete aj jemné bezsódové deodoranty v praktickej sprejovej forme.

4. Dráždivosť

Aj prírodné látky môžu byť niekedy pre jemnú pokožku podpazušia dráždivé. Okrem spomínanej sódy bikarbóny to môžu byť citrusové esenciálne oleje – problematická je práve ich kombinácia so sódou. Silný alergén je napríklad aj deodoračno-konzervačná látka farnesol často používaná práve v prírodných deodorantoch.
Pravdepodobnosť podráždenia pri používaní sódového deodorantu môžeme výrazne znížiť, ak teda deodorant zároveň neobsahuje citrusy, a tiež ak je v ňom použitá najemno pomletá sóda (teda nehrozí mechanické narušenie pokožky podpazušia drsnou hmotou deodorantu), aj ak ho nepoužívame zbytočne veľa (tento typ deodorantu je väčšinou dostatočne účinný už aj pri nanesení veľmi tenkej vrstvy). Pri citlivej pokožke je večer po zmytí deodorantu ideálne ošetriť podpazušie upokojujúcim olejom.

Kremovy_deodorant

 

"Vychytávky" pri používaní prírodných deodorantov

K zníženiu prípadnej dráždivosti môžu prispieť aj nasledujúce tipy, ktoré okrem starostlivosti o pokožku podpazušia zároveň zvyšujú aj účinnosť deodorantov:

  1. Ošetrujte si podpazušie upokojujúcim telovým olejom (vhodný je napríklad marhuľový, moringový, hroznový), či olejovým macerátom (harmanček, nechtík, rebríček...). Je to jednoduché: do každého podpazušia si jemne vmasírujte 1-2 kvapky oleja. Zvlášť dôležité je toto ošetrenie v prípade citlivej pokožky, v adaptačnom období prechodu na prírodný deodorant a tiež po depilácii. Kľudne si ho však zaraďte aj do svojej každodennej rutiny večer po zmytí deodorantu a ráno pred jeho nanesením. Jemnej pokožke, ale aj lymfatickým uzlinkám v podpazuší to len prospeje.
  2. Jeden krát do týždňa si premasírujte podpazušia najemno namletými ovsenými vločkami zmiešanými s olejom alebo vodou v pomere 1:1.
  3. Depiláciu podpazušia si nechajte na večer a deodorant potom nanášajte až na ďalšie ráno, prípadne aspoň s pár hodinovým odstupom od depilácie.

 

Čo myslíte, dá sa fungovať aj úplne bez používania deodorantov? Podľa nás áno, dokonca bez rizika, že by sa od vás ľudia odťahovali so skrčeným nosom ;) Napomôžu k tomu drobné úpravy životného štýlu, ktoré vám aj v iných oblastiach budú na osoh. Vyskúšajte ich aj ak deodorant používate – vďaka nim ho nebudete potrebovať tak veľa, ani tak často.

Byliny_proti_poteniu

 

Tipy pre prirodzene voňavý životný štýl:

  • dostatočný a pravidelný príjem tekutín
  • zdravá strava s vysokým podielom probiotík a listovej zeleniny s vysokým obsahom chlorofylu (deodoračný účinok)
  • dostatočná hygiena na každodennej báze – s použitím prírodného mydla na exponovaných miestach, inde stačí čistá voda
  • dostatočný spánok, oddych a obmedzenie stresu (v rámci možností)
  • oblečenie z prírodných materiálov (najmä bavlna, hodváb, ľan, prípadne s „prižmúrením oka“ aj viskóza, ktorá má vlastnosti prírodného materiálu), pretože syntetika (aj zmesky) na tele spôsobuje, že baktérie rozkladajú pot rýchlejšie
  • prirodzené zmiernenie potenia v letnom období pomocou pravidelného popíjanie čaju zo šalvie lekárskej (pozor, nie počas tehotenstva či pri dojčení a tiež nie dlhšie ako 3 mesiace – potom si treba dať pauzu)

 


Krásne a voňavé dni vám želajú
vaše Eva a Eňa.

© Modrá púpava. Obsah je chránený autorským zákonom a nie je možné ho kopírovať bez súhlasu autorov.

Komentáre


Článok zatiaľ nemá žiadne komentáre.


Pridať komentár