Zdravé opaľovanie s botanickým UV-faktorom

26.06.2018 17:38

Leto a opaľovanie patria k sebe ako darčeky a Vianoce. No pobyt na slniečku nás niekedy vie aj poriadne potrápiť. Americkí vedci zistili jednu zaujímavú vec. Takmer tri štvrtiny ľudí sa napriek použitiu opaľovacích krémov s vysokým ochranných faktorom (SPF) na slnku spáli. Čo myslíte, prečo?

Odpoveď treba hľadať v strate kontaktu so svojím telom. Pod vplyvom módy sa chceme čo najrýchlejšie opáliť do čokoládova, a tak nie sme vôbec pozorní voči svojim normálnym reakciám a potrebám. Celú zodpovednosť nechávame len na použitom opaľovacom prostriedku, pričom práve chemické a minerálne UV filtre "vypínajú" komunikačný kanál, ktorým nám naše telo signalizuje, že už má slnka dosť. Tieto filtre totiž niektoré typy slnečných lúčov blokujú, ale iné prepúšťajú. Tak nám vlastne robia "medvediu službu", lebo lúče sú nebezpečnejšie a škodlivejšie, ak pôsobia izolovane. Naše obranné a signálne mechanizmy sú prirodzene uspôsobené na celé slnečné spektrum.
Inak funguje tzv. botanický faktor, ktorý naopak zdravé opaľovanie a prirodzené zdravie pokožky vystavenej slnku podporuje. Rastliny nespôsobujú neprirodzenú izoláciu časti spektra slnečných lúčov, ale podporujú dobrú kondíciu našej pokožky a jej primeranú reakciu na oxidačný stres. 

Slniečka sa určite netreba báť, napriek tomu, že veľké farmaceutické a kozmetické spoločnosti rady používajú faktor strachu (z rakoviny kože, zo starnutie pokožky, a pod.) na podporu svojho biznisu. Pod vplyvom toho (spolu s "interiérovým" životným štýlom) potom trpíme nízkymi hladinami slnečného vitamínu D, ktorý má v našom tele dôležité funkcie a ktorého nedostatok má závažné dôsledky (okrem iného práve aj rôzne typy rakoviny).
K slneniu treba určite pristupovať rozumne, ale bez zbytočných obáv.

Zdravé opaľovanie

 

Slnečný vitamín D

Podľa známeho dietológa MUDr. Bukovského je primerané vystavovanie kože slnečným lúčom tým najzdravším spôsobom, ako si dopĺňať vitamín D. Pod jeho epidemiologický nedostatok sa spolu s obmedzeným pobytom vonku podpisuje aj smog vo veľkomestách a opaľovacie krémy s vysokým SPF. 
Vitamín D prispieva k využiteľnosti vápnika a fosforu zo stravy, čo okrem zdravých kostí podmieňuje aj zdravé zuby či nechty. D-čko je nevyhnutné pre fungovanie imunitného systému, priaznivo ovplyvňuje kardiovaskulárne ochorenia, cukrovku, ale napríklad aj psoriázu. Tiež pomáha predchádzať nielen poškodeniam kože zo slniečka, ale aj zhubnému kožnému melanómu.

MUDr. Bukovský uvádza výsledok analýzy mnohých výskumných štúdií, podľa ktorých ochranný účinok vitamínu D pred niektorými druhmi rakoviny je taký silný, ako nič iné. Aj švédsky vedec a lekár B. Marklund zastáva názor, že opaľovanie je prospešné a že je lepšie sa slniť, ako neslniť. „Na jedného človeka, ktorý zomrie na rakovinu kože, pripadá 30 ďalších, ktorí zomrú na následky nedostatku vitamínu D."

Ako si teda užívať opaľovanie a dopĺňať potrebný vitamín D, no zároveň sa vyhnúť spáleniu a ďalším súvisiacim rizikám? Pozrime sa najprv na to, čo nám ponúka kozmetika.

 

Chemické UV faktory

Štandardné opaľovacie prípravky (ale aj mnoho bežných denných krémov!) obsahujú chemické UV filtre, ktoré sú veľmi diskutabilné. Výskumy dokladujú ich prenikanie cez pokožku a následnú prítomnosť v krvi, moči, aj materskom mlieku, pričom existuje riziko, že práve ony sú karcinogénne.

Majú aj ďalšie nepriaznivé účinky - nielen na človeka (alergie, narušenie hladiny hormónov a s tým súvisiace ochorenia), ale aj na prírodu (ekologicky negatívny dopad kvanta zmytých chemických UV filtrov na morský život).

 

Minerálne UV faktory

Tu ide vlastne o fyzikálne blokátory UV žiarenia. Používa sa Oxid titaničitý a Oxid zinočnatý (tzv. zinková a titánová bieloba). Po nanesení na pokožku vytvárajú prípravky s týmto typom faktora film, ktorý neprepúšťa UV žiarenie.

Aj pri Oxidoch titánu či zinku sa však podľa najnovších zistení objavujú určité problémy - najmä v súvislosti s toxicitou, ktorá rastie úmerne so zmenšovaním ich častíc. Pôvodne totiž prípravky s týmito tzv. bariérovými blokátormi UV lúčov vytvárali na pokožke bielu vrstvu, ktorá však používateľom, spolu s problematickejším rozotieraním, vadila. Výrobcovia na to našli riešenie. Rozdelili minerály na mikroskopické častice, čím sa krémy stali jemnejšími a transparentnejšími. Tieto maličké častice (tzv. nano) však majú úplne iné vlastnosti, ako častice väčšie a ukazuje sa, že vôbec nie sú také bezpečné. Práve ony podnecujú v reakcii so slnkom vznik voľných radikálov, ktoré poškodzujú DNA buniek a narúšajú ich normálne fungovanie. A čím dlhšie sú tieto Oxidy vystavené slnečnému žiareniu, tým väčšie je aj možné bunkové poškodenie. Dlhé zotrvávanie na slnku so spoliehaním sa na minerálny UV faktor tak môže byť veľmi kontraproduktívne.

Napriek uvedeným rizikám môže byť výnimočné použitie prípravkov s minerálnymi UV filtrami užitočné, ak je zámerom vyslovene OCHRANA pred slnkom - napríklad u veľmi svetlého fototypu a/alebo nemožnosti regulovať si pobyt na priamom slnku v exponovanom čase od 11 do 15 hodiny. Aj v takom prípade by sme sa však my osobne skôr priklonili k ochrane pomocou ľahkého zakrývajúceho oblečenia a klobúku pred vrstvou "titánu či zinku" priamo na pokožke.

P.S.: Ak predsa len použijete prostriedok s minerálnym filtrom, dobu pobytu na slnku príliš nenaťahujte a nezabudnite ho následne z kože dôkladne odstrániť.

 

Botanické UV faktory

Podľa nás sú pre zdravé opaľovanie najlepšou alternatívou botanické, čiže čisto rastlinné ochranné a podporné faktory. Sú založené na sile rastlinných farbív, vitamínov, mastných kyselín a ďalších fytozložiek a na výdatnej podpore vlastných obranných a regeneračných funkcií pokožky.

rastlinne oleje

 

Treba si uvedomiť, že hlavnými deštruktormi nie sú samotné slnečné lúče, ale voľné radikály vznikajúce v pokožke. Tieto negatívne pôsobia v rôznych vrstvách kože a tiež zvyšujú riziko nádorových ochorení. Na ich vzniku sa však podieľa aj stres, nevhodná životospráva, aktuálna choroba či únava a pod. (preto naša citlivosť na pôsobenie slnka závisí do značnej miery aj od nás samotných).

Veľmi účinnou prevenciou pred voľnými radikálmi sú rastlinné antioxidanty, ktoré zároveň stimulujú prirodzenú regeneráciu pokožky. Nielenže zvyšujú jej foto-ochranu, ale prinášajú pokožke aj ďalšie benefity: zachovanie pružnosti, prevencia vrások, pigmentových škvŕn, aj vážnejších dermatologických problémov.

Výbornú podporu a ochranu v zmysle botanického UV faktora poskytujú koži niektoré rastlinné oleje a extrakty. Okrem toho aj vyživujú pokožku, udržujú jej hydratáciu a predchádzajú šúpaniu. V súvislosti s opaľovaním sa najčastejšie skloňuje pšenično-klíčkový, olivový, malinový, arganový, sezamový, mrkvový, levanduľový, či nechtíkový olej. Pri niektorých z nich sú k dispozícii aj výskumne doložené čísla ochranných faktorov (viac informácií o SPF konkrétnych olejov, aj s odkazmi na vedecké štúdie, nájdete v článku Prírodné opaľovanie alebo ako vznikol 'Letný deň').

 

Na samostatné použitie však nie sú jednozložkové oleje veľmi vhodné. Práve tie, čo vykazujú vyššie stupne ochrany, sú zväčša aj oxidačne nestále a na slnku degradujú. Relatívne rýchlo teda strácajú deklarovaný ochranný stupeň (ktorý aj tak výrazne kolíše v závislosti od kvality oleja). Oxidácia olejov na pokožke je nežiaduca a môže privodiť zápal, slnečný ekzém, pigmentové škvrny i ďalšie dermatologické problémy.

No vhodnou skladbou olejov, teda kombináciou "ochranných" olejov s oxidačne stálymi olejmi a dodatočným pridaním prírodných antioxidantov, možno tento problém účinne vyriešiť a získať dostatočne stabilný prípravok s fungujúcim botanickým UV faktorom.

Bonusom pri takomto opaľovacom oleji je to, že si nemusíte robiť starosti, či ste ho zo seba dôkladne odstránili. Rastlinné oleje nevedú k vzniku komedónov, sú bezpečné a čisté. Môžete ich používať PRED aj PO opaľovaní a kľudne sa nimi natrieť aj tesne pred spaním - ich prospešné zložky tak budú môcť pôsobiť po celú noc :)

Opalovaci_olej čisto prírodný opaľovací olej Letný deň

 

Zásady zdravého opaľovania


Najviac negatívnych následkov slnečného žiarenia nie je daných ani tak slnkom, ale nami samotnými. Vyplývajú najmä z toho sa mu vystavíme s neopálenou, nepigmentovanou pokožkou, bez prípravy, naraz na dlhý čas. Aj keď na všetko neexistujú jednoduché a jednoznačné odpovede pri tejto zložitej téme, tu je zhrnutie niekoľkých užitočných zásad zdravého opaľovania.

  1. Slnečnému žiareniu sa vystavujte v primeraných dávkach, čas trávený na slnku predlžujte len postupne. Tiež je pre začiatok lepšie opaľovať si chrbát, ako prednú stranu tela a skôr sa na slniečku hýbať, ako ležať úplne bez pohybu.
  2. Počas pobytu na slnku použite vhodný ochranný a podporný prípravok, ktorý nanášajte v pravidelných intervaloch.
  3. V lete sa nevystavujte bez ochrany priamemu slnečnému žiareniu medzi 11. a 15. hodinou a aj s ochranou len na krátky čas.
  4. Dbajte na dostatočný príjem tekutín.
  5. Po opaľovaní napomôžte upokojeniu, regenerácii a rehydratácii pokožky. Ideálne sú pre tento účel rastlinné oleje.
  6. Podporte kondíciu svojej pokožky vhodnou skladbou jedálnička (viac info tu: Zjedzte svoj ochranný faktor).
  7. Oveľa častejšie než na koži vznikajú následkom pôsobenia UV žiarenia degeneratívne zmeny na očiach. Chráňte si ich teda.
  8. Ak patríte do rizikovej skupiny (veľmi svetlý fototyp, slnečná alergia, ľudia oslabení, starší, chorí a užívajúci lieky zvyšujúce fotosenzitivitu), klaďte zvýšený dôraz na OCHRANU pred slniečkom - použite vhodný odev, klobúk, pobyt v tieni, prípadne minerálny UV blokátor bez obsahu nanočastíc (čím belší film zanecháva, tým je bezpečnejší).

 

Diktát letného zhnednutia za každú cenu a čo najrýchlejšie je v príkrom rozpore s filozofiou Slow Beauty. Naopak, zdravý prístup k opaľovaniu zahŕňajúci vyhýbanie sa extrémom, využívanie botanického UV faktora a rešpektovanie zásad zdravého opaľovania s touto filozofiou výborne korešponduje :)


Krásne leto plné pohody vám želajú
Eva a Eňa.



© Modrá púpava. Obsah je chránený autorským zákonom a nie je možné ho kopírovať bez súhlasu autoriek.

Komentáre


Článok zatiaľ nemá žiadne komentáre.

Pridať komentár